روزه و تاثیر ان بر کاهش جرم
ـــــــ
انیس گل دانشیار؛دانشجوی سال دوم حقوق.
اجماع کلی وجود دارد که یکی از عبادت های مورد اتفاق همه ادیان، روزه است. شرط اساسی در روزه داری این است که روزه دار باید مضاف بر حذر از خوردن و نوشیدن ، محرمات و گناهان را نیز ترک کند. اری ! یکی از ثاثیرات اساسی ماه مبارک رمضان تزکیه نفس و روح و کمک به سلامت جسمانی انسان و جامعه مشهود است. ما بعضی ها را می بینیم که در طول سال حتی نماز هم نمی خوانند اما با داخل شدن ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه، به خواندن نماز نیز اقدام می کنند و در طول روز از کارهای چون دروغ گویی، کلاهبرداری حتی کم فروشی و دها مورد دیگر حذر می نمایند.
یک چیزیکه قابل اشاره است این است ، زمانیکه اینگونه افراد را می بینیم خوب است که با چنین افرادی به عقیده و کارشان ارج گذاشته و به جای حرف های دلسرد کنند و بی مورد از کارشان حمایت کرده و لطف و عنایت الهی را درهمه شامل حالشان بدانیم. چه بسا کسانی که بدلیل برخورد های غلط و امر به معروف و نهی از منکرهای افراطی از دین زده شده و از آن فاصله می گیرند.طبق آمار بدست آمده ازمراکز قضایی و دعاوی کشورهای اسلامی، آمارجرایم درماه مبارک رمضان ، هرساله کاهش چشمگیری داشته است.
از آنجایی که جرم و جنایت پدیده های منفی اجتماع و مجرم پدید آورنده آنهاست، و هیچ کدام نیزعلت اصلی بروز جرم نمی باشند، لذا لازم است تا برای بر طرف کردن این معضلات شوم، انواع جرم و علل وقوع آن ها از نظرعلمی، روانشناسی، اجتماعی و….مورد بررسی قرار گیرد.در حقیقت مجرم به نوعی بیمارتلقی شده و باید برای درمان وی چاره اندیشید.
همانطور که در پزشکی از هر دو روش پیشگیری و درمان برای معالجه بیماران استفاده می شود.در روانشناسی و جامعه شناسی نیز باید ازهر دو روش بهره بردو صد البته که پیشگیری بهتر از درمان است.
محققان براین نتیجه نایل امده اند که: برجستهترین اثر ماه مبارک رمضان ، کنترل انسان و مهار تمایلات جسمانی و تقویت روحیه مقاومت در برابر جاذبه های نفسانی است که گوهر اصلی وجود انسان را سر زنده و بالنده میکند. باید گفت که رشد این اصلاح اجتماعی را باید در گرایش افراد جامعه به معنویات و سلطه معنویت بر جامعه جستجو گردد.
این راهکار بزرگ معنوی می تواند راه گشای دیگر معضلات اجتماع اسلامی قرار گیرد. بر اساس امار های که تیم تحقیقاتی انجمن علمی دانشجویان حقوق دریافته است؛ آماری که سالهای اخیر در کشور انجام شده نشاندهنده این است که اصولا در ماه رمضان آمار اکثر جرایم کاهش چشمگیری دارد. به طور مثال؛ در سال گذشته در رابطه با سرقت منزل با ۲۰ درصد کاهش ، راهزنی ۶۷ در صد کاهش جرم مواجه بودیم. همچنین در خصوص سرقت موتر و لوازم داخل موتر و کیسه بری و قتل و سایر جرایم کاهش کلی جرم را داشتیم و مطمئنا در سال جاری هم به همین صورت گزارش شده است.
رابطه معکوس دین و معنویت بااعمال ناپسند، و قوه جاذبه بازدارندگی فریضههایی که از سوی پیامبران الهی بهمردم آموخته شدهاست در برابر ناهنجاری ها، موضوعی ثابت شده در علوم رفتاری است. از آنجا که ماه رمضان نیز بین مسلمانان به ماه پرهیزگاری و عبادت شهرت دارد، مردم به حرمت قداست این ماه ، بیش از سایر ماههای سال سعی بر پیشه کردن کارهای نیکو و دوری از گناه و جرم دارند. کمک به نیازمندان،پرهیز از پرخاشگری،کمک به همنوعان، سنت رایج هر ساله مسلمانان، در ماه رمضان است.
دراین راستا جامعهشناسان وآسیب شناسان اجتماعی بر این باورند که تاکید مردم بر پایبندی به اخلاقیات و پیوند با جلوههایی ازمعنویت در ماه رمضان، باعث کاهش چشمگیر انواع ناهنجاریهای اجتماعی میشود.
روان شناسان، علت کاهش وقوع انواع بزهکاری درماه مبارک رمضان را افزایش ضریب تحمل در افراد روزهدار میدانند و اعتقاد دارند که روزهداری صبر و تحمل افراد را بالا میبرد و به همین دلیل جامعه در ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش انواع جرایم است. این روان شناسان به تاثیرات روحی و رفتاری روزهداری تاکید دارند و می افزایند که در ماه مبارک رمضان میزان سرزنشها و نیش زبانهای افراد به یکدیگر هم کاهش مییابد.
دانشمدان به وضوح تایید کرده اند که به طور معمول با روزه داری میتوان صفات رذیله را که منجر به مکدرشدن روح انسان میشود دور گذاشت و روح و روان خود را پاک کرد. همچنین برپایی ضیافت افطاری در ماه مبارک رمضان را از رسمهای نیکو در این ماه گفته شده و این کار خداپسندانه منجر به پر شدن شکاف در جامعه و افزایش دوستی و مهربانی میان افراد میشود.
راز و نیاز با خداوند که در این ماه زمان بیشتری از افراد را بهخود اختصاص میدهد، صفا و صمیمیت در قلبها ایجاد میکند و این تغییر درونی به تدریج در رفتارهای ظاهری افراد نیز متجلی میشود. دانشمندان می گویند دوری از گناه در ماه رمضان باعث شکوفایی روح انسانها میشود و هم فرصتی است برای فرد تا اعمال یکساله خود را بازبینی کند. اینک با استناد به نتایج تحقیقات انجامشده، می توان گفت که وقوع جرم وجنایت و میزان ارتکاب رفتارهای نابهنجار نه تنها در کشور ما، بلکه درسایر کشورهای اسلامی درماه مبارک رمضان به شکل چشمگیری کاهش مییابد.
دستورهای دین اسلام نه تنها بر مسایل کلان معنوی تاثیرگذار است بلکه روابط ساده و روزمره میان انسانها را نیز تنظیم میکند. دستورات دین مبین اسلام همان اصول اساسی “بهداشت روانی” است که علم، مدعی طرح آن است.
و در پایان ، بدیهی است ماه مبارک رمضان و انجام مناسک عبادی این ماه بیشتر مورد توجه و عنایت کسانی است که درشرایط عادی انجام گناه برایشان سادهتر است اما روزه به نوعی ، به عامل بازدارنده مبدل میشود. دانشمندان زیادی می گویند که کاهش جرایم درماه رمضان فقط یک ادعا نیست بلکه همبستگی میان مسلمانان و میل رو به تزاید آنان برای شرکت در مراسم و مناسک جمعی همچون نمازهای جماعت ، منجر به تقویت روحیه گروهی و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان میشود و این پیوندها خود عاملی برای کاهش جرایم محسوب میشود.
کارهایی مانند رسیدگی به ایتام و نیازمندان، و فراهم کردن شرایط آزادی زندانیانی که به دلایل شرایط موجود اقتصادی یا بر اثر حادثهای ناگوار به زندان افتادهاند، از مزایای ماه رمضان است که برکات آن ماندگار است.
دستگیری از نیازمندان و ایتام و مهیاکردن شرایط زندگی بهتر برای آنان، باعث میشود این افراد ازانواع آسیبهای اجتماعی که سرمنشاء آن فقر است، مصون بمانند. قابل ذکر است که تامین آینده ایتام و فرزندان با استعداد خانوادههای بیبضاعت به جای اینکه از آنان بزهکاران بالفعل بسازد، این افراد را به سرمایههای ارزشمند اجتماعی تبدیل میکند.
و در یک کلام همهی اینها نیاز مند تداوم است، با این توضیح که رسمهای پسندیده ماهرمضان که تاثیرات درازمدت در روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد، باید بعد از ماه رمضان نیز ادامه پیدا کند. تداوم چنین برنامههایی انسجام اجتماعی را تقویت و آسیبهای اجتماعی و جرم را کاهش میدهد.
دلیل و انواع آن از منظر حقوق افغانستان...
ما را در سایت دلیل و انواع آن از منظر حقوق افغانستان دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : associationjls بازدید : 248 تاريخ : دوشنبه 9 مرداد 1396 ساعت: 11:20